مشاوره تلفنی پزشکی، درد و ناتوانی بعد از عمل را کاهش می دهد
امروزه علم ارتوپدی مدرن گام های بلندی در تکنیک های جراحی برای اصلاح تغییر شکل ستون فقرات برداشته است و پیشرفت های قابل توجهی در توسعه روش های فیزیوتراپی و افزایش بازده عمل جراحی به دست آورده است.
تحقیقات دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز نشان می دهد که مشاوره تلفنی بیماران با پزشک تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش بهبود و کاهش درد در بیماران بعد از عمل جراحی ستون فقرات می گذارد.
در این مطالعه برای همه بیماران برنامه ورزشی و یا فیزیوتراپی برای کمک به بهبود تجویز شد.حدود نیمی از بیماران علاوه بر برنامه های یاد شده از یک سری از جلسات مشاوره تلفنی پزشکی پس از عمل جراحی ستون فقرات بهرمند شدند و در این مشاورات پزشک در مورد اهمیت ورزش در بازیابی سلامتی با بیماران صحبت می کرد.همچنین در جلسات بعدی پیگیری مشکلات بیمار در شش هفته و سه ماه بعد از عمل مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این مطالعه نشان میدهد به طور کلی، بیمارانی که چنین تماس های تلفنی دریافت کرده اند در مقایسه با گروه شاهد با نرخ بالاتر در فیزیوتراپی و ورزش در منزل شرکت داشته اند و درد و ناتوانی کمتری را شش ماه پس از عمل جراحی تجربه کرده اند.و در ارزیابی های به عمل آمده شش ماه بعد از عمل، 74 درصد از بیمارانی که مشاوره تلفن دریافت کرده اند پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد فیزیکی و حرکات بدنی خود داشته اند و بین دو گروه شرکت کننده در مشاورات تلفنی و گروه شاهد از نظر نتایج عملکردی و کاهش درد، تفاوت معناداری یافت شد.
محقق مطالعه سرب ریچاردجونیور، استادیار جراحی ارتوپدی در دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است که گرچه نقش بیمارستان در کیفیت مراقبت از بیماران انکارناپذیر است . اما با توجه به تاثیر منفی عفونت های بیمارستانی در روند درمان شیوه مشاوره تلفنی بیمار با پزشک با تسریع روند بهبودی بعد از عمل و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی بیماران می تواند بسیار سودمند باشد.
به نظر می رسد مشاوره تلفنی پزشکی یک استراتژی آسان و کم هزینه است که تاثیر مثبتی بر بازده عملهای جراحی می گذارد و با کاهش درد بیماران بعد از عمل جراحی باعث ایجاد تعامل بین بیمار و پزشک می شود که این امر به تسریع روند درمان و کاهش درد بیماران منجر می شود.
اگر چه جلسات مشاوره تلفنی به طور قابل توجهی مورد استقبال اکثریت بیماران قرار گرفت اما نتایج مطالعه مبین این نکته است که شایعترین عوامل در عدم مشارکت بیماران ، اعتماد به نفس پایین در توانایی انجام تمرینات ،ترس از جنبش و نگرانی در مورد مدیریت درد بوده است.و محققان می گویند به منظور بهبود تعامل بیمار با پزشک مشاور،این موانع اعم از حقیقی یا شهودی باید در رادار هر پزشک مشاور باشد.